ZARZĄDZENIE NR 17 KJD Z DNIA 24 CZERWCA 2022 R. w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych w trybie zdalnym na studiach podyplomowych
ZARZĄDZENIE NR 17
KIEROWNIKA JEDNOSTKI DYDAKTYCZNEJ WYDZIAŁU POLONISTYKI
UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
Z DNIA 24 CZERWCA 2022 R.
w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych w trybie zdalnym na studiach podyplomowych organizowanych na Wydziale Polonistyki
Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 1 zarządzenia nr 111 Rektora Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 16 września 2021 r. w sprawie organizacji zajęć dydaktycznych, egzaminów i zaliczeń w trybie zdalnym (Monitor UW z 2021 r. poz. 222) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. Dla studiów podyplomowych organizowanych na Wydziale Polonistyki w roku akademickim 2022/2023 dopuszcza się prowadzenie w trybie zdalnym w całości lub w części następujących zajęć dydaktycznych:
1) Dydaktyka języka polskiego jako obcego (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Elementy pedagogiki międzykulturowej;
- Gramatyka funkcjonalna języka polskiego;
- Język polski jako język drugi. Wprowadzenie do dwujęzyczności;
- Język polski jako obcy do celów zawodowych;
- Język polski w świecie;
- Podstawy lingwistyki stosowanej;
- Swoistość nauczania dzieci języka polskiego jako drugiego lub obcego;
- Testowanie znajomości języka polskiego jako obcego;
- Warsztaty dydaktyczno-metodyczne;
- Współczesne tendencje w nauczaniu języków obcych z elementami europejskiej polityki językowej;
2) Glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego (Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum"):
- Język polski jako obcy (gramatyka funkcjonalna);
- Kultura polska w perspektywie glottodydaktycznej;
- Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego;
- Nauczanie języka polskiego jako obcego w Polsce i za granicą;
- Testowanie znajomości języka polskiego;
- Warsztat lektorki/lektora;
3) Język polski jako obcy i drugi w pracy z dzieckiem (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Elementy logopedii w dydaktyce języka polskiego jako obcego lub drugiego;
- Fonetyka artykulacyjna w dydaktyce języka polskiego jako obcego lub drugiego;
- Literatura i kultura dziecięca w dydaktyce języka polskiego jako obcego lub drugiego;
- Metodyka nauczania języka obcego/drugiego;
- Pedagogika międzykulturowa;
- Podstawa programowa a dzieci cudzoziemskie;
- Prawo oświatowe a dzieci cudzoziemskie;
- Psycholingwistyczne aspekty nauczania języka;
- Psychologia międzykulturowa;
- Rozwój mowy dziecka;
- Wiedza o współczesnej polszczyźnie;
4) Media bez barier. Audiodeskrypcja (AD) i napisy dla niesłyszących (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Audiodeskrypcja do filmów fabularnych, dokumentalnych i programów telewizyjnych oraz widowisk scenicznych (teatr, opera, taniec);
- Audiodeskrypcja w galeriach sztuki i muzeach;
- Audiodeskrypcja w praktyce;
- Główne elementy struktury audiodeskrypcji;
- Język i styl audiodeskrypcji;
- Napisy do filmów dla niesłyszących;
- Nowoczesne technologie ułatwiające dostęp do informacji osobom z niepełnosprawnością sensoryczną;
- Odbiorcy audiodeskrypcji i napisów. Audiodeskrypcja dla dzieci;
- Odczytywanie tekstu audiodeskrypcji;
- Wprowadzenie do tworzenia audiodeskrypcji i napisów dla niesłyszących;
5) Polonistyka dla nauczycieli (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Kształcenie sprawności komunikacyjno-językowych uczniów;
- Literatura epok dawnych w dydaktyce szkolnej;
- Literatura XIX wieku w dydaktyce szkolnej;
- Literatura XX i XXI wieku oraz semiotyka tekstów kultury w dydaktyce szkolnej;
- Metodyka języka polskiego w liceum;
- Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej i technologie multimedialne;
- Przeszłość języka polskiego;
- Seminarium dyplomowe;
- Warsztat pracy z tekstem;
- Współczesny język polski jako przedmiot nauczania;
6) Pomagisterskie Studium Logopedyczne (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Neuropsychologia;
- Zaburzenia mowy (1): dyslalia obwodowa;
- Zaburzenia mowy (5): dyzartria;
7) Redakcja językowa tekstu (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Dyskusyjne zagadnienia gramatyczne;
- Najnowsze polskie słownictwo;
- Nazwy własne w tekstach;
- Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej;
- Podstawy wiedzy o języku polskim;
- Warsztaty redaktorskie – praca nad tekstem autorskim;
- Współczesna stylistyka;
8) Redakcja językowa tekstu dla zaawansowanych (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Elementy edytorstwa i typografii;
- Językowe opracowanie tekstu tłumaczonego;
- Normatywne opracowanie tekstów specjalistycznych;
- Praca nad tekstem autorskim – warsztaty redaktorskie dla zaawansowanych;
- Problemy stylistyki teoretycznej;
- Teoria komunikacji w praktyce;
9) Specjalizacja nauczycielska dla polonistów (Instytut Polonistyki Stosowanej):
- Emisja głosu;
- Kształcenie sprawności komunikacyjno-językowych uczniów;
- Mechanizmy uczenia się i strategie nauczania;
- Metodyka języka polskiego w liceum;
- Metodyka języka polskiego w szkole podstawowej;
- Pedagogiczne aspekty warsztatu polonisty;
- Pedagogika;
- Podręczniki, programy szkolne i organizacja oświaty;
- Praktyczna stylistyka;
- Psycholingwistyka;
- Psychologia rozwojowa;
- Psychologiczne aspekty warsztatu polonisty;
- Technologie multimedialne w pracy nauczyciela;
- Teoria lektury – warsztaty interpretacji tekstu;
10) Szkoła mistrzów. Studia technik pisarskich i prezentacji tekstu literackiego (Instytut Literatury Polskiej):
- Prezentacja tekstu literackiego;
- Techniki pisarskie;
- Tradycja literacka;
- Współczesne życie literackie;
11) Teksty współczesnej kultury (Instytut Literatury Polskiej):
- Etyka tekstu;
- Gatunki dziennikarskie;
- Krytyka sztuki;
- Najnowsza literatura polska;
- Najnowsza literatura światowa;
- Semiotyka i retoryka medialna;
- Tekst digitalny;
- Tekst kultury (zagadnienia ogólne);
- Tekst kultury popularnej i tekst użytkowy;
- Teksty kultury młodzieżowej;
- Warsztaty analityczno-interpretacyjne;
- Współczesny tekst artystyczny.
2. Zajęcia dydaktyczne przewidziane do prowadzenia w trybie stacjonarnym, a nieuwzględnione w niniejszym zarządzeniu, zgodnie z § 9 zarządzenia nr 111 (Monitor UW z 2021 r. poz. 222) mogą być okresowo prowadzone w trybie zdalnym wyłącznie za zgodą KJD wyrażoną na wniosek kierownika studiów podyplomowych.
3. Zajęcia dydaktyczne, o ile nie zostało inaczej zaplanowane w programie studiów, nie mogą w całości odbywać się w trybie zdalnym asynchronicznym. Aby zapewnić słuchaczom możliwość synchronicznego uczestnictwa w zajęciach, prowadzący powinien:
1) korzystać z odpowiednich narzędzi: Google Meet, Zoom, platforma „Kampus", w szczególnie uzasadnionych przypadkach Microsoft Teams;
2) przekazać słuchaczom przed pierwszymi zajęciami podstawowe informacje o zasadach korzystania z wybranego narzędzia.
§ 2
1. Z zajęć, które na mocy niniejszego zarządzenia prowadzone są w całości lub w części w trybie zdalnym dopuszcza się możliwość przeprowadzenia zaliczeń końcowych i egzaminów w trybie zdalnym.
2. W uzasadnionych przypadkach, na wniosek kierownika studiów podyplomowych, KJD może podjąć decyzję o zmianie na zdalny trybu zaliczenia zajęć prowadzonych w trybie stacjonarnym; kierownik studiów podyplomowych ma obowiązek bezzwłocznie poinformować słuchaczy o wszelkich zmianach.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.