Centrum Logopedyczne INSTYTUTU POLONISTYKI STOSOWANEJ ul. Karowa 20, 00-324 Warszawa sekretariat : piętro II , pok. 209 telefon 22 5520327 | ZAKŁAD LOGOPEDII I EMISJI GŁOSU INSTYTUTU POLONISTYKI STOSOWANEJ Kierownik Zakładu Logopedii i Emisji Głosu dr hab. OLGA JAUER-NIWOROWSKA Sekretariat SYLWIA DOROCIUK tel. 22 5520327 Opiekun praktyk logopedycznych dr Beata Ciecierska-Zajdel Opiekun studentów dla kierunku logopedia ogólna i kliniczna dr ALICJA KARSZNIA-SOBCZAK (od 21.11.2022 do 30.09.2023) POMAGISTERSKIE STUDIUM LOGOPEDYCZNE Kierownik Pomagisterskiego Studium Logopedycznego SYLWIA DOROCIUK Sekcja toku studiów JOANNA BIŃKOWSKA e-mail: j.a.binkowska@uw.edu.pl JOLANTA PRZYGOCKA MONIKA WESOŁOWSKA Sekcja Toku Studiów pracuje stacjonarnie od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-15.00, w środę sekretariat jest zamknięty, przerwa w godz. 12.30 – 13.00, w Gmachu Polonistyki, pok. 11 i 12. |
PROGRAMY STUDIÓW
Szczegółowe programy studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna (Uchwały Senatu UW)
STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA
STUDIA DRUGIEGO STOPNIA
Studia stacjonarne pierwszego stopnia
Kierunek logopedia ogólna i kliniczna to unikatowe studia realizowane od 2011 roku przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z I Wydziałem Lekarskim Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Studia mają charakter interdyscyplinarny, łączą bowiem wiedzę z zakresu językoznawstwa, nauk medycznych, psychologii i pedagogiki. Program studiów stworzony został z uwzględnieniem dorobku dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk społecznych.
Absolwent studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna uzyskuje wiedzę w zakresie:
1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:
- wiedzy o języku (zwłaszcza o języku polskim), w zakresie systemów gramatycznego i leksykalnego; zróżnicowania: dialektalnego, terytorialnego, społecznego i funkcjonalnego polszczyzny;
- kultury języka, zwłaszcza w zakresie: norm poprawnościowych polszczyzny; oceny procesów i zjawisk obserwowanych w zachowaniach językowych i komunikacyjnych współczesnych Polaków;
- komunikacji językowej i niejęzykowej, a zwłaszcza w zakresie pragmatyki tych zachowań oraz strategii osiągania celów wypowiedzi.
2. psychopedagogicznych podstawach logopedii, w tym:
- psychologii rozwojowej i klinicznej dziecka, szczególnie w zakresie: teoretycznych podstaw opisu rozwoju małego dziecka oraz zagrożeń tego rozwoju;
- przyswajania języka przez dzieci w normie rozwojowej oraz zasad i norm komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także zaburzeń i opóźnień w rozwoju mowy i języka;
- pedagogicznych aspektów przyswajania języka i mowy, takich m.in. jak wpływ rodziny i najbliższego otoczenia dziecka; programy edukacji językowej dziecka;
- pedagogiki i dydaktyki wczesnoszkolnej.
3. medycznych podstaw logopedii, w tym:
- anatomii i fizjologii człowieka;
- pediatrii, ortodoncji, neurologii dziecięcej.
4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:
- klasyfikacji zaburzeń mowy;
- etiologii zaburzeń mowy w zakresie dyslalii i dysleksji;
- profilaktyki logopedycznej;
- terapii logopedycznej.
Absolwenci studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna zdobywają umiejętności w zakresie:
1. wykorzystania podstawowych metod i technik badań logopedycznych, przede wszystkim dokonywania badań przesiewowych i diagnostycznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, których celem jest wskazanie dzieci z wadami wymowy oraz opóźnionym rozwojem mowy;
2. opisu i kwalifikacji wad wymowy;
3. usprawniania narządów artykulacyjnych i usuwania wad wymowy;
4. współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w celu ustalania metod i trybu postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej).
W programie studiów prócz różnorodnych przedmiotów obowiązkowych znajdują się także przedmioty do wyboru. Studenci mogą zapisać się na zajęcia wprowadzające tematykę m.in. stymulacji rozwoju mowy i języka czy przygotowania glottodydaktycznego logopedy do pracy z dziećmi dwujęzycznymi.
Studenci kierunku logopedia ogólna i kliniczna przygotowują się do prowadzenia badań w zakresie prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka: zbierania materiału badawczego w grupie dzieci oraz jego analizowania, co pozwala na poznawanie charakterystycznych zachowań rozwojowych u dzieci w danym wieku. Badania prowadzone są także w ramach seminariów licencjackich, których uczestnicy rejestrują oraz analizują zachowania językowe i pozajęzykowe m.in. u dzieci z dyslalią lub/i opóźnionym rozwojem mowy.
Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna jest przygotowywany do pracy jako logopeda:
- w przedszkolach i szkołach podstawowych powszechnych,
- w przedszkolach i szkołach podstawowych integracyjnych;
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- w placówkach służby zdrowia.
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia absolwent może kontynuować studia na drugim stopniu na kierunku logopedia ogólna i kliniczna.
W ramach studiów studenci realizują:
- praktyki logopedyczne w wymiarze 90 godzin w placówkach oświatowych (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach), w placówkach służby zdrowia (szpitalach, poradniach przyszpitalnych) i innych jednostkach organizacyjnych (gabinetach logopedycznych, żłobkach, fundacjach itp.)
- praktyki pedagogiczne w wymiarze 150 godzin w szkołach podstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach prowadzących działalność wychowawczą z dziećmi i młodzieżą.
Aktualny program studiów (obowiązujący od roku akademickiego 2019/2020) TUTAJ.
Zajęcia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna realizowane są zarówno w budynkach dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego (Kampus Główny i okolice), jak również Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).
Studia stacjonarne drugiego stopnia
Studia stacjonarne drugiego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna to studia realizowane od 2014 roku przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z I Wydziałem Lekarskim Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Studia mają charakter interdyscyplinarny, łączą bowiem wiedzę z zakresu językoznawstwa, nauk medycznych i psychologii. Program studiów stworzony został z połączenia dorobku dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk społecznych.
Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów logopedycznych pierwszego stopnia oraz absolwentów studiów medycznych pierwszego stopnia w zakresie rehabilitacji słuchu i procesu komunikatywnego (audiofonologii).
Absolwent studiów II stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna uzyskuje wiedzę w zakresie:
1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:
- fonetyki, fonologii, patofonetyki
- kultury języka
- metodologii badań językowych
- klasyfikacji, opisu, analizy, interpretacja charakterystycznych zachowań językowych rejestrowanych w poszczególnych zaburzeniach mowy i języka
2. psychologicznych podstawach logopedii, w tym:
- metodologii badań psychologicznych i ilościowego opracowania wyników badań
- zachowań pozajęzykowych, rozwoju intelektualnego, emocjonalno-społecznego pacjentów z poszczególnymi zaburzeniami rozwojowymi lub nabytymi
- neuropsychologii
3. medycznych podstaw logopedii, w tym:
- neurologii, audiologii, foniatrii, dysfagii
4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:
- zaburzeń mowy w afazji i dyzartrii
- zaburzeń mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami uwarunkowanymi korowo
- diagnozy i terapii logopedycznej.
Absolwenci drugiego stopnia studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna zdobywają umiejętności w zakresie:
- nawiązywania w procesie terapeutycznym kontaktu emocjonalnego z pacjentem i jego rodziną, motywowania pacjenta i jego najbliższego środowiska do podjęcia działań usprawniających
- nawiązywania współpracy z innymi specjalistami (planowanie i prowadzenie kompleksowej terapii), m.in. lekarzami, psychologiem, pedagogiem, nauczycielem
- oceny rodzaju oraz zakresu zaburzenia mowy i języka w: afazji, dyzartrii, niedosłuchach, zaburzeniach ze spektrum autyzmu i zaburzeniach korowych
- doboru metod, narzędzi i technik w diagnozowaniu i terapii osób z zaburzeniami mowy i języka – rozwojowymi lub nabytymi.
Studenci kierunku logopedia ogólna i kliniczna mają możliwość prowadzenia badań w zakresie:
- wykorzystania badań przesiewowych i logopedycznych technik diagnostycznych w celu rozpoznania złożonych cech zaburzeń rozwoju mowy i języka u osób w różnym wieku
- współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w celu ustalania metod i trybu postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej).
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna jest przygotowany jako logopeda do pracy w placówkach oświatowych (pod warunkiem uzyskania odpowiednich uprawnień pedagogicznych np. podczas studiów pierwszego stopnia):
- w przedszkolach powszechnych, integracyjnych i specjalnych
- w szkołach powszechnych, integracyjnych, specjalnych i artystycznych
- w poradniach specjalnych i artystycznych
- w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- w gabinetach logopedycznych
oraz w placówkach służby zdrowia:
- na oddziałach otolaryngologii, audiologii i foniatrii
- na oddziałach neonatologii
- w punktach doboru aparatów słuchowych
- w ośrodkach wczesnej interwencji dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi
- w placówkach szkolno-pedagogicznych dla dzieci z zaburzeniami słuchu.
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia absolwent może podjąć kształcenie w szkołach doktorskich.
W ramach studiów studenci realizują praktyki logopedyczne w wymiarze 120 godzin w placówkach oświatowych (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach), w placówkach służby zdrowia (szpitalach, poradniach przyszpitalnych) i innych jednostkach organizacyjnych (gabinetach logopedycznych, żłobkach, fundacjach itp.).
Aktualny program studiów (obowiązujący od roku akademickiego 2019/2020) znajduje się TUTAJ.
Zajęcia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna realizowane są zarówno w budynkach dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego (Kampus Główny i okolice), jak również Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).